Opening in 2014

Train World ouvrira ses portes en 2014 / Train World opent zijn deuren in 2014.

Stoomlocomotief “Type 29” op groot onderhoud

Een indrukwekkende machine de “Type 29”, dat zeker. De authentieke en volledig functionerende stoomlocomotief wordt geregeld ingezet voor evenementen, maar is nu aan groot onderhoud toe. Om de tien jaar moet de ketel van een stoomlocomotief een grondige opknapbeurt krijgen. Speciaal daarvoor reist een team specialisten van de firma “London & North Western Railway Heritage Company Ltd.” naar ons land. Die Britse firma bestaat al meer dan een eeuw en hielp ons land al met het herstellen van het locomotievenpark na afloop van de eerste wereldoorlog!

D3518-21

Deze week wordt de ‘Type 29’ onder handen genomen door een ploeg uit de werkplaats Crewe Works onder leiding van Steve Latham. Daarbij wordt de ketel van de machine helemaal uiteengehaald en worden alle onderdelen grondig nagekeken. De rest van het onderhoud (wielen, remmen, stoot- en trekwerk) wordt uitgevoerd door de technici van NMBS. Die staan in voor het onderhoud van wielen, remmen, stoot- en trekwerk.

De stoomlocomotief 29.013 is van groot historisch belang. Het Noord-Amerikaans model maakte deel uit van een bestelling van 300 locomotieven die na de tweede wereldoorlog werd geplaatst om het vernielde materieel te vervangen. Ze reden op het hele Belgische net aan een maximumsnelheid van 96 km/u en stonden in voor zowel het reizigers- als het goederenvervoer. Nummer 29.013 is dezelfde locomotief die op 20 december 1966 de laatste reizigerstrein met stoomtractie trok tussen Aat en Denderleeuw.

Ook in de toekomst zal de locomotief 29.013 een belangrijke rol blijven spelen bij evenementen, als aanvulling op de activiteiten van Train World. In voorbereiding op de opening van Train World loopt overigens een heel programma om het historische treinmaterieel op te frissen.

Leave a comment

Information

This entry was posted on 1 February 2013 by in Construction and tagged , , , , , , , , , .